یکی از آرایه
های ادبی کلام و زیبا سازی سخن، «تأکید المدح بما یش
به ال
ذم» و «تأکید الذم بما یش
به ال
مدح»؛
[1] است که
به معنای «
بهتر ستایش
کردن یک فرد با استفاده از چیزی که
شبیه نکوهش است» و «نکوهش شدید با چیزی که
به ظاهر
شبیه ستایش است» می
باشد. این دو موضوع، زیر مجموعه علم بدیع و محسنات معنوی به شمار می
رود.
در این روش، فرد به گونه
ای وانمود می
کند که گویا به دنبال توبیخ فرد دیگری است، اما در عمل، سخنی بر زبان می
آورد که با کمی دقت مشخص می
شود که نه تنها فرد مقابل را توبیخ نکرده، بلکه ستایشی از او به عمل آورده است و یا بر عکس، وانمود می
کند که در صدد ستایش اوست، اما سخنی بر زبان می
آورد که با کمی دقت، مشخص می
شود که با نوعی زیرکی، فرد مقابل را نکوهش کرده است.
این شیوه سخن گفتن کنایی، می
تواند با روش
های مختلفی ارائه شود که برخی از آنها عبارتند از:
الف) «تأکید المدح بما یشبه الذم»:این فن، دو حالت دارد:
1. یک خصلت ممدوح از جمله
ای که صفت مذمومی را نفی می
کند، استثنا شود؛
[2] و به عبارتی بعد از آنکه ابتدا تمام عیب
ها را از فردی منتفی دانست، بگوید جز یک مورد! و در بیان آن مورد نیز چیزی را بیان کند که در واقع عیب نبوده بلکه ویژگی پسندیده
ای است،
مانند: او هیچ عیب و ایرادی ندارد، مگر این که کسی زیباتر از او نیست!
2. یک خصلت ممدوحی بعد از بیان یک خصلت ممدوح دیگر از آن استثنا شود
[3] و به عبارتی بعد از آنکه به صورت مطلق او را ستایش کرد، بگوید جز یک مورد! و در بیان آن یک مورد نیز به جای بیان یک عیب، یک ویژگی مثبت را ذکر کند! مانند: همه صفات نیکو در او وجود دارد به جز این
که بسیار بخشنده و دست و دلباز است.
ب) تأکید الذم بما یشبه المدح:این فن نیز دو نوع دارد:
1. خصلت مذمومی از جمله
ای که صفت مدحی را نفی کرده،
استثنا شود؛
[4] و به عبارتی بعد از اعلام آنکه او هیچ ویژگی مثبتی ندارد، بگوید: جز یک مورد! و در بیان همان یک مورد نیز به جای آنکه صفت پسندیده
ای را بیان کند، ویژگی ناپسندی را اعلام کند! مانند: او هیچ نقطه مثبتی ندارد، به جز این که خوبی را با بدی جبران می
کند.
2. یک خصلت مذمومی بعد از بیان خصلت مذمومی برای آن شخص، از آن استثنا شود؛
[5] و به عبارتی بعد از آنکه یک ویژگی منفی را اعلام کرده،
وانمود کند که در صدد توجیه آن رفتار نامطلوب است، اما در عمل، ویژگی نامطلوب دیگری را برای او اثبات کند، مانند: او آدم تبهکاری است، به جز این که نادان و بی
عقل نیز هست.
[6]برای این باب، نام
های دیگر همچون «الاستثناء»، «الرجوع و الاستثناء»، «المدح فی معرض ال
ذم» و «النفی و الجحود» نیز ذکر شده است.
[7]
اسلام تسکت...
ما را در سایت اسلام تسکت دنبال می کنید
برچسب : نویسنده : کاوه محمدزادگان islamtext بازدید : 251 تاريخ : يکشنبه 5 اسفند 1397 ساعت: 22:42