با توجه به اینکه از این وسیله نقلیه، استفاده شخصی میشده و در شأن صاحب آن نیز بوده، به مبلغ فروش آن خمس تعلق نمیگیرد. البته برخی از مراجع،[1] میگویند، اگر قیمت فروش، بیش از قیمت خرید باشد، به مبلغ ما به التفاوت آن، خمس تعلق میگیرد.
همچنین برخی از فقها،[2] در فرض سؤال، سودی که از سرمایهگذاری حاصل میشود را متعلق خمس دانستهاند، مگر اینکه تا قبل از رسیدن سال خمسی، مصرف شود.
ضمائم:
پاسخ مراجع عظام تقلید نسبت به این سؤال، چنین است:[3]
حضرت آیت الله العظمی خامنهای (مد ظله العالی):
اگر ماشین جزء مؤونه شما باشد و آن را از درآمد بین سال جهت استفاده شخصی در زندگی خریده باشید و بعد از سال خمسی فروخته باشید، پول فروش آن خمس ندارد، ولی سودی که از بانک دریافت میکنید، در صورتی که تا سر سال خمسی باقی بماند خمس دارد .
حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی (مد ظله العالی):
اگر تهیه وسیله مورد نیاز متوقف بر این سپرده گذاری باشد، خمس ندارد.
حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی):
اگر گرانتر از مبلغ خرید فروخته باشید مبلغ اضافه اگر صرف مؤونه سال نشود خمس دارد و الله العالم.
حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی):
خمس ندارد.
حضرت آیت الله هادوی تهرانی (دامت برکاته):
اگر گذران زندگی شما و افراد تحت تکفلتان، وابسته به داشتن چنین سرمایهای و استفاده از سود آن است، به اصل سرمایه خمس تعلق نمیگیرد اما اگر چیزی از سود حاصل از آن در سر سال خمسی یا یکسال پس از دریافت سود، باقی بماند مشمول خمس میگردد.
لینک به سایت استفتائات
[1]. صافی گلپایگانی.
[2]. آیت الله خامنهای و هادوی تهرانی.
[3]. استفتا از دفاتر آیات عظام: خامنهای، شبیری زنجانی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی (مد ظلهم العالی) توسط سایت اسلام کوئست.
اسلام تسکت...
ما را در سایت اسلام تسکت دنبال می کنید
برچسب : نویسنده : کاوه محمدزادگان islamtext بازدید : 183 تاريخ : دوشنبه 16 مرداد 1396 ساعت: 16:24