اگر آنچه که بر سر آن شرطبندی میشود در بین عرف دارای ارزش مالی نباشد، این بازی اشکالی ندارد.
ضمائم:
پاسخ مراجع عظام تقلید نسبت به این سؤال، چنین است:[1]
حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی (مد ظله العالی):
اگر اعتباری که برنده به دست میآورد قابل خرید و فروش باشد (و لو برنده نخواهد آن را بفروشد) بازی مذکور حرام است و خرید و فروش امتیاز آن هم جایز نیست.
حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی):
چنانچه مال واقعی شرط بسته نشود قمار نیست، ولی احتیاط مستحب ترک بازی با شرط مذکور است.
حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی):
اگر ارزش مالی نداشته باشد، اشکالی ندارد، ولی بهتر است از این گونه شرطبندیها اجتناب شود.
حضرت آیت الله هادوی تهرانی (دامت برکاته):
1. اگر عرفاً در میان مردم سکههای داخل بازی ارزشی دارند و قابل خرید و فروش هستند (یعنی بعضی از مردم حاضرند بابت آن پولی پرداخت کنند) شرطبندی در آن، حکم قمار را پیدا میکند و جایز نیست.
2. توصیه میشود از انجام کارهایی که ارزش عقلائی ندارند پرهیز کنید و مشغول کاری شوید که برای دنیا و آخرتان مفید باشد.
لینک به سایت استفتائات
[1]. استفتا از دفاتر آیات عظام: شبیری زنجانی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی (مد ظلهم العالی) توسط سایت اسلام کوئست.
اسلام تسکت...
ما را در سایت اسلام تسکت دنبال می کنید
برچسب : نویسنده : کاوه محمدزادگان islamtext بازدید : 168 تاريخ : دوشنبه 29 خرداد 1396 ساعت: 22:48